Het positieve effect van meditatie

Meditatie bestaat al duizenden jaren en is door verschillende tradities en culturen gevormd en in de wereld gebracht. Steeds meer mensen mediteren, waarbij het aandeel mannen momenteel ook sterk toeneemt. Recente cijfers zijn er niet, maar uit een onderzoek dat NRC in 2015 deed, bleek dat 5 tot 10 procent van de Nederlanders een vorm van meditatie beoefent.

Bij een groeiend aantal bedrijven en organisaties wordt meditatie ondersteund, vanwege het positieve effect van meditatie op je vitaliteit en welbevinden. Bijvoorbeeld van Google en Facebook is bekend, dat die hun medewerkers aanmoedigen om tijdens werktijd te mediteren. Dat is begrijpelijk, omdat het positieve effect in vele wetenschappelijke publicaties is aangetoond. Hieronder lichten we enkele uitkomsten van die publicaties nader toe:

Dit zijn de belangrijkste resultaten van onderzoek naar meditatie

Uit onderzoek is gebleken dat meditatie het gehalte stresshormonen in het bloed verlaagt. En dat zorgt dan weer voor een verbeterd immuunsysteem, een betere bloeddruk en bijvoorbeeld minder angst en neerslachtigheid. Er is dus een positief effect op je welbevinden en je gewoon meer gelukkig voelen.
Neurologisch en hormonaal gebeurt er van alles in je lichaam wanneer je mediteert. Daardoor zijn mensen minder vaak ziek en wordt het risico op een burn-out verlaagd. Je reageert rustiger op emoties en je kunt beter omgaan met stressvolle situaties. Ook wordt het concentratievermogen verbeterd en ben je daardoor productiever en creatiever.
Essentieel is dat meditatie zorgt voor ontspanning in het lichaam, wat o.a. helpt voor mensen met nek- en schouderklachten, welke vaak samenhangen met stress en werkdruk.
Uit onderzoek blijkt verder dat ouderen die mediteren zich minder eenzaam voelen en dat hun hersenactiviteit positief wordt beïnvloedt, waardoor ouderdom ziektes minder vaak voor komen. Normaal neemt de omvang van je hersenen af naarmate je ouder wordt, uit onderzoek blijkt dat mensen die mediteren langer hun hersenomvang vasthouden en dus beter blijven functioneren op hogere leeftijd.

Hieronder nadere toelichting op enkele belangrijke aspecten:

Beter kunnen omgaan met stress

Stress zal er altijd zijn, maar als de stress teveel wordt, is het belangrijk om dit te onderkennen en goed te hanteren. Want langdurige stress kan leiden tot lichamelijke en/of mentale klachten. Studies tonen aan dat je door meditatie sneller fysiek en mentaal herstelt van stress en stressvolle situaties.

Verbeterde werking immuunsysteem

Uit diverse publicaties blijkt dat meditatie zorgt voor een betere werking van het immuunsysteem, wat natuurlijk essentieel is voor het bestrijden van ontstekingen, infecties en voorkomen van ziektes. Een beter werkend  immuunsysteem verhoogt onze weerstand en verlaagt daardoor het risico om ziek te worden. Bovendien kun je sneller herstellen van ziektes.

Vermindert vermoeidheid en verhoogt je energie

Voel je je vaak futloos en heb je te weinig energie om je dagelijkse dingen te doen, laat staan dat je nog extra zaken oppakt. Uit diverse onderzoeken blijkt dat meditatie dan een positief effect kan hebben.

Beter slapen en minder slaap nodig

Meditatie is aantoonbaar effectief om het slapen te verbeteren. Onderzoek heeft daarbij gevonden dat slaapverbetering door meditatie al kan plaatsvinden binnen zes weken. Onderzoek wijst ook uit dat meditatie de hersenfunctie sterker verbetert dan slapen dat doet en dat mensen met meditatie ervaring een lagere slaapbehoefte hebben.

Mindfulness versus meditatie

Hoogleraar psychiatrie en directeur van het Radboud UMC Anne Speckens, legt in een artikel in NU.nl op 8 januari 2020 uit wat het verschil is tussen mindfulness en mediteren:  “Mindfulness is het vermogen om aanwezig te zijn in het hier en het nu en je bewust te zijn van alle gevoelens, gedachtes en observaties die je waarneemt.” Ze vervolgt: “Mediteren is de methode waarmee je deze vaardigheid kunt ontwikkelen.” Heb je veel last van angsten? Dan raadt de hoogleraar aan om op een gelijkmatige manier met mediteren te beginnen, met korte sessies en niet opeens hele dagen te gaan mediteren in stilte.  Dit omdat het anders averechts kan uitwerken.

Hoe lang en hoe vaak mediteren?

Iedere dag een korte meditatie van 20 minuten, enkele keren per week afgewisseld door een wat langere sessie van pakweg 40 minuten of langer, werkt voor de meeste mensen het beste. Regelmaat is ook gemakkelijker in te passen in je dagelijkse leven, omdat het dan een gewoonte wordt en onderdeel van jouw dagelijkse routine. Het is ook zeker geen tijdverlies, omdat tijdens de meditatie je hersenen tot rust komen net als tijdens je slaap, dus je kunt er vanuit gaan dat je die 20 minuten “terugwint” door korter te slapen.

Wanneer mediteren?

Sommige mensen vinden het prettig om de dag te beginnen met een meditatie, anderen vinden het fijn om het in de avond te doen of overdag op een moment dat dit het beste uitkomt.  Indien je het in de avond doet en daarna niet meer tv gaat kijken, maar bijvoorbeeld een wandeling maakt of nog wat leest, dan zal dat je slaap zeker ten goede komen.

Je kunt zelf het moment kiezen dat jou het beste uitkomt en past in jouw dagschema met al jouw activiteiten. Kies een rustig plekje uit bij jou thuis, waar jij rustig en ongestoord kunt mediteren. Mediteren in de natuur, in jouw tuin, op een bankje in een park of bij het water, is ook fijn door de natuurlijke elementen om jou heen.

Meditatie met The Elements

Iedere donderdagavond om 20.00 uur en iedere vrijdagochtend om 10.00 uur vindt er een live sessie plaats, zodat je gezamenlijk met anderen de meditatie kunt doen online. De meditatie duurt ongeveer 40 minuten.
Deze meditatie wordt ook opgenomen en kun je via onze app daarna op ieder moment weer afspelen om te mediteren.
De meditatie ondersteunt het thema van de maand en helpt je om de verbinding met jouw lijf te verbeteren. Je ervaart hoe belangrijk jouw ademhaling is en dat goed ademen helpt om je beter te voelen. Je voelt je na afloop ontspannen en je kunt thuis in jouw eigen omgeving lekker nagenieten.
Daarnaast staat er iedere maand ook een kortere meditatie klaar van ongeveer 20 minuten, welke je op ieder moment zelf kunt afspelen via onze app.

Zodra je eraan gewend bent geraakt om dagelijks te mediteren, zul je merken dat het heel fijn is om te doen en dat je het mist als je het een dag niet doet!

Klik hier voor meer informatie over Nico

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Wij gebruiken cookies

Onze website maakt gebruik van cookies om de website te laten werken zoals bedoeld. Ga voor meer informatie naar ons privacybeleid.

Aanmelden als deelnemer

Contactformulier bedrijven

Indien je interesse hebt in ons Body & Mind Vitaal programma, dan stellen wij voor om een online overleg te plannen van 30 minuten. Indien je onderstaande gegevens invult, dan kunnen wij ons voorbereiden.